tuotesuojausjärjestelmä

Tuotesuojausjärjestelmä hälyttää varkauksista, paljastaa foliokassit ja ilmoittaa häirintälaitteista

Tuotesuojausjärjestelmät ovat nykyään älykkäämpiä kuin koskaan ennen. Hälytysportit nostavat jo yksistään kynnystä yrittää varastaa tuotteita.

Järjestelmä vähentää myymälän hävikkiä ehkäisemällä ja torjumalla varkaudet ja niiden yritykset. ”Kun hävikkiä saadaan vähennettyä, se maksaa järjestelmään käytetyn pääoman takaisin”, Viria Securityn tuotepäällikkö Tomi Pitkonen sanoo.

Virian suosimat AM- ja RF-tuotesuojausjärjestelmät koostuvat useimmiten hälytinporttien, deaktivointilaitteiden ja tuotesuojaushälyttimien yhdistelmästä. Hälytinvalikoimasta löytyy satoja eri hälytinmalleja, kuten aktiivihälyttimiä, vaijerihälyttimiä ja tarrahälyttimiä.

Esimerkiksi aktiivihälytin hälyttää jo pelkästä vaijerinkatkaisusta ja sen lisäksi, että järjestelmän portit hälyttävät, myös itse hälytinkappale jää soimaan. ”Eri tekstiileillekin on eri hälyttimiä, joissa piikkiosa aiheuttaa mahdollisimman vähän vauriota tuotteelle”, Pitkonen paljastaa.

”Lähestulkoon tuotteelle kuin tuotteelle löytyy suojaustapa, jolla tuotteet saadaan suojattua”, hän sanoo tyytyväisenä.

Tuntee erilaiset metkut

Hälytysten lisäksi käyttöön voidaan ottaa lisäominaisuuksia. Järjestelmä esimerkiksi osaa varoittaa foliokasseista jo asiakkaan tullessa kauppaan sekä ilmoittaa häirintälaitteista.

”Portteihin on saatavilla integroitu foliokassitunnistus, eli kun myymälään tulee henkilö, jolla on foliokassi, järjestelmä ilmoittaa henkilökunnalle asiasta. Henkilökunta voi sitten alkaa tarjota aktiivisempaa palvelua”, Pitkonen kertoo.

Lisäksi järjestelmät ovat niin älykkäitä, että ne pystyvät torjumaan häirintälaitteet, joilla yritetään estää portin kunnollinen toiminta. Porttien etähuoltokin on mahdollista, mikäli tietoliikenneyhteydet ovat kunnossa.

Tuotesuojausporttien mukana tulevien asiakaslaskurien tuottamaa dataa voidaan laskennan lisäksi hyödyntää energian säästämisessä. ”Portit osaavat ajaa itsensä virransäästötilaan, kun portin läpi ei ole tietyn ajan kuluessa kuljettu läpi. Tällöin ne eivät kuluta sähköä niin paljon”, Pitkonen selittää.

Käyttö on myymälälle huoletonta

Portit voidaan integroida valvontajärjestelmään, jolloin hälytyksistä saadaan ajallinen tapahtumatieto. ”Järjestelmä luo hälytyksestä tapahtuman, ja käyttäjä pystyy suoraan tallentimelta hakemaan sen”, Pitkonen selventää. Tämä säästää käyttäjän aikaa huomattavasti, kun tallenteita ei tarvitse alkaa selata ja etsiä, milloin hälytys on tapahtunut.

Asiakkaalle asennus on helppo, sillä sen hoitaa palvelun tuottaja. ”Asentaja käy asiakkaan kanssa porttien toiminnan läpi; miten ne hälyttävät, kuinka lähellä voi pitää hälytettyjä tuotteita ja miten mahdollisissa ongelmatilanteissa toimitaan”, Pitkonen luettelee.

Mahdolliset huoltopyynnöt ilmoitetaan palvelukeskukseen ja valtakunnallisen verkoston paikallinen yksikkö hoitaa korjaukset. ”Palveluna hankittu järjestelmä ei tarvitse niin suurta investointia ja asiakas tietää kokonaiskustannukset, kun ylläpito ja huollot sisältyvät palveluun”, Pitkonen huomauttaa.

Usein myymälällä itsellään on jo tuntemus, millaisia hälyttimiä heidän kannattaa hankkia ja millaisiin tuotteisiin. ”Meidän ammattitaitoa voidaan käyttää hyväksi siinä, että jos asiakas ei itse tiedä millä tavalla jokin tuote kannattaisi suojata, annamme siihen apua”, Pitkonen lupaa.

”Mitä arvokkaampi tuote, sen arvokkaampi hälytin siihen kannattaa laittaa”, Pitkonen päättää.

Kaupan alan asiakkaat saavat Virialta yhdestä paikasta kaikki turvallisuusratkaisut videovalvonnasta, rikosilmoittimesta, lukituksesta ja kulunvalvonnasta aina tuotesuojaukseen saakka. Yksittäisten palveluiden lisäksi Viria tuottaa laajoja palvelukokonaisuuksia kaupan alan asiakkaille. Kokonaispalveluista voit lukea lisää täältä.