Tietoverkon häiriöiden ennakointi

Finnair tarvitsi ratkaisun, joka toisi näkyvyyttä tietoverkon käytettävyyteen ja monitoimittajaympäristön toimintaan sekä auttaisi ennakoimaan tietoverkon ja sovellusten häiriötilanteita. Tietoverkon ja sovellusten valvonta täytyi olla helposti hoidettavissa ja ongelmatilanteisiin tuli olla mahdollisuus reagoida nopeasti. Vikatilanteiden rajaamiseen ja ratkaisemiseen tarvittiin myös tehokas työkalu. Valvontapalvelun avulla Finnair pystyy seuraamaan häiriötilanteiden ratkaisua sekä palveluntuottajien palvelulupauksien toteutumista.

Finnairin liiketoiminta-alueisiin kuuluvat lentoliikenne, lentotoimintapalvelut ja matkapalvelut.  Finnairin tietoliikenne on erittäin monimutkainen kokonaisuus, jonka hallinta edellyttää eri järjestelmien sujuvaa integraatiota. Lentoyhtiö tarvitsee turvallisen ja aina käytettävissä olevan tietoverkon. Onnistunut lento valmisteluineen ja jälkitoimineen tarvitsee minimissään ainakin 15 erilaista tietojärjestelmää, joissa ohjataan tärkeimpiä operatiivisia liiketoimintaprosesseja.

– Jos tietoverkkomme pettävät tunnin ajaksi, ovat tappiomme satoja tuhansia euroja, Kari Hänninen Finnair Oyj:stä kertoo.

Valvontapalvelun avulla verkon ja sovellusten valvonta pystytään hoitamaan helposti ja mahdollisiin ongelmatilanteisiin kyetään reagoimaan nopeasti. Myös ennaltaehkäisevä toiminta on palvelun avulla mahdollista. Esimerkiksi piileviin vikoihin voidaan puuttua jo ennen kuin niistä muodostuu vakavia ja toimintaa haittaavia ongelmia.

finnair.fi